.

Korang Klik..saya akan Klik balik..just inform me K

Monday, March 29, 2010

Apa itu Hasad Dengki..

Abul Laits Assamarqandi r.a. meriwayatkan dengan sanadnya dari Alhasan berkata Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Hasad dan dengki itu keduanya akan memakan habis hasanat sebagai mana api makan kayu."
Ibrahim bin Aliyah dari Abbad bin Ishaq dari Abdurrahman bin Mu'awiyah berkata Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Tiga macam sifat yang tidak dapat selamat daripadanya seorangpun iaitu:
• Buruk sangka
• Hasad dengki
• Takut sial kerana sesuatu
Dari huraian kat atas, jelas sangat yang hasad dengki ni sangat bahaya sampai di umpamakan sebagai api yang makan kayu..betapa cepat nyer ia marak..kadang2 aku terpikir..kenapa kita susah nak buang sifat ini samada didengki atau mendengki..tapi aku sedar yang kita hanya manusia biasa yang tak kan dapat lari dari sifat buruk..terutamanya bila ada syaitan kat muka bumi ni yang memang ditugaskan nak hasut manusia buat kejahatan..
Aku selalu terpikir..macamana nak elak kan diri kita dari didengki dan elakkan dri kita ada sifat dengki..tapi aku buntu..dan yang pasti jawapan hanya ada pada diri sendiri..hati yang mengusai segalanya.
Senang cite.. dengki bermaksud perasaan tidak senang, gelisah dan keluh kesah melihat kelebihan yang dimiliki orang lain dengan berharap agar nikmat tersebut hilang daripada orang tersebut.
Dan hingga kini aku masih mencari formula untuk halang dari di dengki orang..bagi aku..masing2 ada rezeki masing2 seperti yang dah tertuis di atas sana..hanya dia yang mengetahui..dan yang pasti..ayat bawah ni menginsafkan aku..
Malik bin Dinaar berkata: "Saya dapat menerima persaksian orang qurraa' terhadap siapapun tetapi tidak dapat menerima persaksian terhadap sesama qurraa' sebab diantara mereka ada rasa iri hati dan hasud menghasud." Abuhurairah r.a. berkata Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Enam kerana enam akan masuk neraka pada hari kiamat sebelum hisab (perhitungan amal) iaitu:
• Pemerintah kerana zalim
• Orang kerana fanatik (mengutamakan kebangsaan)
• Kepala desa kerana sombong
• Pedagang kerana kianat
• Orang dusun kerana kebodohan
• Ahli ilmu kerana hasud

No comments: