.

Korang Klik..saya akan Klik balik..just inform me K

Sunday, May 30, 2010

Bila masa sesuai untuk anak kita makan makanan dewasa?

Pemakanan amat penting dalam kehidupan kita.Badan kita memerlukan tenaga,makronutrien dan mikronutrien..Namun bagaimana pula dengan pemakanan bayi? Bayi juga perlukan semua nutrien ini tetapi dalam kuantiti yang berbeza beza..




Eryna pun suka tengok kitaorg makan..kadang2 kesian tengok duk ternganga tengok kita makan..nak bagi tapi masa belum sesuai..tak bagi kecian pulak..kadang2 aku hentam aje bagi tapi dalam kuantiti yang sedikit..Pemakanan bagi anak kecil mesti dijaga kerana perutnya amat sensitif dan memerlukan masa untuk menyesuaikan pemakanan nya dengan usus nya yang masih kecil..

Menurut pakar pemakanan yang kami jumpa..umur yang sesuai untuk memberi makanan yang berperisa kepada anak kita adalah umur satu tahun..jadi sepanjang 0-12 bulan..dia hanya perlukan makanan asasi tanpa sebarang perasa..pendek kata tanpa garam dan gula.




Apa yang aku lakukan, memnyediakan bubur nasi yang dicampur dengan ayam dan sayur atau ikan dan sayur..kismis pun boleh dicampur kerana khasiat nyer yang amat tinggi..perlu diigatkan..nasi seelok2 nya tidak dicapur dengan ubi kentang kerana ia menyebabkan sumber karbohidrat yang berlebhan untuk bayi kita..sekali-sekali berikan dia biskut Milna kerana bayi kitta mungkin memerlukan variasi dalam pemakanan nya..astikan Milna yang asli sahaja yer..

Tuesday, May 25, 2010

Demi mengejar sebuah impian..

Dulu, aku hanya budak sekolah yang selalu menjawab nak jadi Cikgu bila ditanya guru bahasa..hah tu semua zaman sekolah..kini aku menjadi seseorang yang tidak pernah jemu mengira duit kekayaan orang lain..walaupun bukan duit aku..aku buat ni demi mengeja sebuah impian yang aku inginkan dalam kehidupan aku..

setiap orang punya impian..sama la dengan aku..namun buat masa sekarang agak terbatas..tapi aku tak pernah putus asa..

Saturday, May 22, 2010

rahsia sebuah pekahwinan

Perkahwinan..sesuatu perkataan yang penuh dengan makna, penuh dengan kerahsiaan..bagi aku, ia sesuatu kurniaan dan kebahagiaan yang penuh dengan bungaan..walaupun ia akan gugur pada sesuatu masa namun ia tetap menjadi kenangan dan pasti akan kembali..ah..sungguh indah..




Perkahwinan tu tak semestinya pengakhiran dari sebuah C.I.N.T.A. ,kerana ia tidak mustahil merupakan permulaan untuk sebuah CINTA yang Sempurna..Ingat disetiap waktu ada orang yang lebih menyayangi diri kita dan dari ingatan inilah..sebuah kebahagian akan lahir dari hubungan Perkahwinan.

Sebagai pasangan..kita harus tahu tanggungjawab masing2..dan saling menjaga serta menghormati antara satu sama lain..suami harus menyediakan tempat tinggal, pelindung kepada keluarga, mendidik isteri dan menyediakan nafkah..dan sebagai isteri, wanita haruslah menjaga kebajikan suami, menjaga auratnya dan kehormatan diri serta menguruskan rumah denga baik..banyak lagi peranan yang disarankan di dlam Islam..
Dan aku selalu beroda agar aku mampu menjadi isteri yang baik untuk suamiku dan ibu terbaik untuk anak anak ku.amin

Saturday, May 15, 2010

bila anakku membebel...

Dengar suara dia membebel..bingit umah ni..tapi hati aku bahagia..ntah aper lh yg da nk sampaikan msg tu..hahaha..kdg2 aku n husband turut membebel ikut rentak..eryna oh eryna..sungguh comel kamu...
lag satu tabiat kamu..suka menetek main2...pastu gelak2 sambil bergolek..hihi comel bila teringatkn senyuman kamu..ape pun aku sangat gembira krn punyai ahli keluarga yg boleh dikira sungguh sempurna..Terima kasih Tuhan..

Friday, May 7, 2010

bila aku tak suka

Berselindung di sebalik kepura-puraan..hah, itu lebih baik dipanggil hipokrit. AH..memang lumrah manusia suka berpura-pura..depan orang tunjuk lagak..konon aku alah yang alim, akulah yang baik, akulah teman yang setia..akulah yang paling boleh dipercayai namun dibelakang akulah “penunggu gunung raya” yang bijak bersembunyi di sebalik wajah yang jujur..tapi aku tak kata..penunggu hantu raya kat TV3 tu jujur k..

Bila kita katakan yang dia memang tak boleh di percayai..semua orang macam tak percaya..betul ker? Yer ker? Tak percayalah..nampak cam baik jer aku tengok..ha memang..dia bijak menyembunyikan identiti nya cuma yang pernah terkena yang kan lebih berhati2..

Biasa lah..bila kita terlalu percaya..memang kita akan terkejut bila dengar org kata dia tak boleh dipercayai..ini dengan automaticnya dia adalah hipokrit..ya hipokrit..itulah yang selayak2 nya..kita cerita kat a pasal b..tup2..dia bgtau b yang kita ckp cam ni..bila kita kata z dia pandai kata ya betul lah..z tapi hampeh..korang piker lah sendiri..

Lagi satu..bab Alim ni..huh alim ker..kot epan org alim sampai tengok org pun tak nak..tapi belakang aku lah yang paling XXXx….hahaha..ni luahan hati hari jumaat.

Wednesday, May 5, 2010

resepi bubur untu baby 6 hingga 8 bulan

mmmmm...eryna skrg makin kuat makan..bagus..baru ni timbang pun dah makin naik..skrg dah 6.9 kg..so seimbang dengan ketinggian dia..dulu selera dia makan tak berapa kuat ..dan alhamdullilah..skrg makin bagus..kalau dulu makan cuma dalam satu sudu sup sekali suap dan cuma 2-3 kali sehar..sekarang dah 2-3 sudu sup untuk setiap kali makan..skrg aku bagi 3-4 kal sehari dan malam pun aku bag makan jugak tapi tak banyak lah..

pembuangan air besar pun main baik..untuk umur ni..bubur nasi tak boleh campur garam atau ape ape perisa lagi..ikut nasihat pakar kanak2 yang aku jumpa..tunggu sampai umur 12 bulan br bagi

Sunday, May 2, 2010

Madu oh Madu

Hari ni bgn agak lambat..pergi psr pagi pun lambat..dah la pns giler..tp bunga hiasan punya pasal,,,pergi lh jugak..ns baik ada dan beli..klu tak frust jgk..

pergi ronda2 n singgah jumpa adik ipar..sampai tak sedar waktu..n yg plg lawak..upa2 nya ada jgk yg tak fhm erti complicated..aper2 lh..balik rumah..keadaan ttp complicated..aku igt nk tukar pada "in a relation" tapi cam belum boleh lulus lagi lah...pendek kata..biar angin yg memberitahu jawapannya..

Tadi..kami berbicara tentang hidup bermadu..dan suamiku kata..ada seorang kawan dia mengatakan..dari bermadu lebih baik berjoli kerana kononnya susah nak adil jika bermadu. Bila tak adil, maka berdosa..ya itu mmg betul..berdosa bila tak adil..tapi tak berdosakah kalau berjoli dengan perempuan lain di luar? semata2 takut berdosa tidak adil, maka berjoli lebih baik..giler..

bagi aku, bAIK BERMADU DR BERJOLI..ya, bermadu mmg pahit untuk ditelan tapi dari membiarkan suami berjoli di luar semata2 tidak rela dimadu kan..lg sakit hati..sekurang2 nya, payung EMas milik kita..dan semestinya, kita tahu darjat wanita dalam islam mmang tinggi tempatnya..jadi pikir2 kan lah wahai anak Adam dan Hawa..

Saturday, May 1, 2010

It is Complicated

Aku pun tak tau kenapa hari ni aku boleh panggil ..It is complicated Day in my life..aku tau setiap hari kita akan lalui pengalaman yang berbeza..sebab tu kita kata hidup adalah indah..tapi dalam keindahan tetap ada kepahitan walau sedikit..tak mungkin ada satu hari yang penuh keceriaan..

Complicated, maksudnya sukar..memang hari ni agak sukar untuk aku kerana aku agak stress..maybe stress yang semalam belum habis..mungkin..aku asyik bad mood ajer..suka marah2..merajuk dan hilang kawalan..

semalam aku buat ape yer..oooo mungkin sebab pengasuh anak aku tu..nak di marah..takut anak jd mangsa...anak adalah segalanya bg aku..pengasuh anak aku ni pregnant..mood mesti tak baik..hormon org ngandung ni pelik skit..tp aku ader ker cam tu??? takder rasanya..

pengasuh anak aku macam tak boleh terima kenyataan kitaorg tegur cara dia..bg aku sebagai ibu dan bapak budak..kita ader hak untuk bertanya dan menegur..tapi si nanny ni tak..nanny tu pengasuh lah..

nak cari orang lain, kesian plak sebab dia org susah,...nak pakai duit..klu ikut laki aku, memang da nk tukar ajer..aku cadangkan tunggu lh lg brapa bulan jer..dia nk meletup, cr lah orang ain..per susah..

buat pengasuh..kita harus hormat ibu n bapak anak jagaan kita..teguran tu mungkin dia nk terbaik untuk anak mereka..hari ni aku tengok nanny tu cam nk larikan diri dari aku.mungkin rasa bersalah kot..entah laa..

ketenangan jiwa


melihat anak ku semakin membesar membuatkan aku sedar..betapa bertuah nya aku...mempunyai suami yang baik..anak yang comel..aku sungguh bertuah..terima kasih Tuhan..kerana kurniaan mu yang tidak ternilai...
kehidupan didalam "nombor" mmg kadang2 tertekan..tp aku pasrah dan aku tahu, disebalik kepayahan aku di siang hari..Allah memberi aku ketenangan di malam hari..bersama suami dan puteriku..merekalah kehidupan aku..
kadangkala timbul rasa ketidakpuasan hati..tapi itu hanyalah godaan iblis yg memang telah berjanji ingin merosakkan anak2 Adam dan Hawa..hanya diri kita yang mampu melawannya..
sebab itu kita dibekalkan akal yang positif dan aku....family yang banyak menyedarkan aku dr kalalaian ini..melihat mereka membuatkan aku tenang..segala bebanan hilang..betapa berkuasanya pikiran positive kita..
dan tidak lupa padaibu dan adik2 ku..mereka ttp dihati..