Sunday, May 30, 2010

Bila masa sesuai untuk anak kita makan makanan dewasa?

Pemakanan amat penting dalam kehidupan kita.Badan kita memerlukan tenaga,makronutrien dan mikronutrien..Namun bagaimana pula dengan pemakanan bayi? Bayi juga perlukan semua nutrien ini tetapi dalam kuantiti yang berbeza beza..




Eryna pun suka tengok kitaorg makan..kadang2 kesian tengok duk ternganga tengok kita makan..nak bagi tapi masa belum sesuai..tak bagi kecian pulak..kadang2 aku hentam aje bagi tapi dalam kuantiti yang sedikit..Pemakanan bagi anak kecil mesti dijaga kerana perutnya amat sensitif dan memerlukan masa untuk menyesuaikan pemakanan nya dengan usus nya yang masih kecil..

Menurut pakar pemakanan yang kami jumpa..umur yang sesuai untuk memberi makanan yang berperisa kepada anak kita adalah umur satu tahun..jadi sepanjang 0-12 bulan..dia hanya perlukan makanan asasi tanpa sebarang perasa..pendek kata tanpa garam dan gula.




Apa yang aku lakukan, memnyediakan bubur nasi yang dicampur dengan ayam dan sayur atau ikan dan sayur..kismis pun boleh dicampur kerana khasiat nyer yang amat tinggi..perlu diigatkan..nasi seelok2 nya tidak dicapur dengan ubi kentang kerana ia menyebabkan sumber karbohidrat yang berlebhan untuk bayi kita..sekali-sekali berikan dia biskut Milna kerana bayi kitta mungkin memerlukan variasi dalam pemakanan nya..astikan Milna yang asli sahaja yer..

No comments:

KL CAT PLAYGROUND

Visit cat with kiddos.. as a mom..and not really a cat lover.. I  tak la rasa excited. Just 2 of mykids so eager to play.. others.. more to ...