.

Korang Klik..saya akan Klik balik..just inform me K

Saturday, September 25, 2010

Drama : Baju Baru di Pagi Raya lakonan lisdawati

Semalam aku tengok drama ni, kalau tak silap " Baju Baru di Hari Raya" ataupun "Baju Baru di pagi Raya"..lakonan Lisdawati, fauzi dan Hero Malaya, siapa lagi kalau bukan ....hah teka sendiri..aku tak nak citer hal org lain, yang aku citer lakonan Lisdawati..memang menyentuh hati aku..sampai aku nangis tau tengok citer ni..Dengan ketabahan dia nak sara anak2 dia, ditambah dengan kedegilan Sarah (anak kedua) yang asyik nak baju raya tanpa memikirkan kesusahan hiup yang dilalui..Bagi Sarah, malu tak dapat baju raya lagi penting dari mengerti kesusahan hidup yang dilalui..biasalah..budak yang dah pandai berkawan, aper kawan ader..dia mesti nak jugak..dan last citer, Lisdawati meninggal..sungguh sedih..

Kisah ni mengingatkan aku tentang kehidupan aku jugak..dulu masa mak ngan ayah bercerai..macam tu lah mak kerja nak besarkan aku adik beradik..macam2 kerja mak buat..nak tanggung kami..Ayah? huhu langsung tak amik tahu hal anak2..nafkah pun tak pernah bagi walau satu sen..apatah lagi nak menjaga adik2..waktu tu semua adik2 beradik kami 5 org duk ngn mak, cuma sorg duk ngn ayah..adik aku yang kedua dah kawin..memang mak kerja nak sara kami..sebab tu aku nak kerja cepat2 lps habis blaja..pastu aku terus ajak suami aku kawin sebab aku tak nak mak risaukan aku di perantauan..masa tu mak duk johor, aku kat KL.

bila mak pindah terengganu, kehidupan lagi susah..paham2 lah..terengganu bukan ader kera..lagipun nak bergerak pun susah..mak cuma kerja susun bata..dapat rm 20 satu hari..dengan rm20 tu lah mak beli makanan harian nak sara adik2 aku lagi 4 org..aku cuma bagi yang termampu sbb aku punya gaji tak besar..nasib baik mak dapat duit kebajikan masyarakat..yang aku bangga dengan mak , mak tak pernah berhutang nak duit..dia rela makan apa yang ader dari berhutang..aku bangga dengan mak aku..dan sekarang mak cuma jaga 2 adik aku..sebab dari 4 yang tinggal tu, sorg adik dah kerja, yg lagi satu masih blaja di bawah tangungan aku..tapi yang paling kesian adalah adik lelaki yang duduk ngn ayah aku..baru 14 tahun dah tak sekolah,,dah kerja umah batu...ape lah nasib dia, nak amik duk ngn aku, aku takut tak boleh nak control dia..

ape2 pun, kat sini aku nak ucapkan tahniah kepada penulis skrip dan pengarah sebab mengingat kan aku pada kisah lampau aku..sekarang mak aku dah bahagia dengan suami baru dan juga anak baru..tahniah mak..luv u mum..

No comments: