.

Korang Klik..saya akan Klik balik..just inform me K

Sunday, February 20, 2011

Bila eryna Eczema..Mummy susah hati lagi

Eczema ..tu lah yang jadi kawan eryna di kala cuaca panas..bila terlalu panas dan badan nyer tak boleh tahan atau salah makan makanan laut atau telur ..dia akan datang menemani eryna..tapi bukan eczema yang aku mau jd kawan nya..aku mau badan dan kulit yang sihat..tapi apakan daya..takdir tuhan untuk menguji kesabaran kami sebagai ibu dan bapa kepada anak eczema..

eczema, atau penyakit kulit..ia kadangkala kronik sampai satu badan..tapi eryna tak lah dikategorikan sebagai kronik sebab dia hanya kan ader bila terlalu panas atau salah makan..maknanya dia datang tetiba tapi tak sampai satu badan..dia cuma dibahagian tertentu contoh..dileher, di lipatan2, atau di bahagian belakang..eczema yang eryna alam akan menyebabkan dia gatal2.., kemerahan , belendir dan bernanah bila terlalu bila berpeluh..jadi mummy perlu lap badan nya sentiasa..dan perlu letak krim special di bahagian yang ader eczema itu..

tapi bila dah baik, dia akan jadi hal lain pulak,,dia akan jadi eczema versi kering..bila kering dia jadi radang, gatal, dan mengelupas.. yang paling saya kesian bila kering sebab ta ader ubat..bila kering, tak digalakkan letak losyen atau minyak baby sebab dia ader pewangi..sampai sekarang saya masih mencari losyen jenis tak ader pewangi..kalau kawan2 tau..tolong bantu saya..aper nama dan di mana boleh beli..

Pesakit exzema tak digalakkan makan seafood, makanan yang ader telur..

Doktor cakap, ekzema ini akan hilang sendiri bila usia dia meningkat kepada 5-6  tahun, tapi bagi ku, untuk tunggu usia itu sangat lama..sangat lama..aku bersyukur, walaupun kulit eryna selalu ditegur kenapa banyak parut, hitam..knp tangan dia berparut..aku tak kisah..aku hanya mampu jawab exzema..penyakit kulit..dan aku bersyukur..eryna masih mampu bertahan dan pandai bagitau bila dia gatal..dan itu lah yang selalu aku ajar dari dulu sampai sekarang..sejak dia mula memahami percakapan kita, walaupun dia belum pandai bercakap..aku ajar..if gatal, ubat mummy letak dalam beg..ini ubat..dan sekurang2nya , baby sitter tau dia gatal..

Eryna, mummy sayang kamu..walid pun begitu..Permata Hati Kami

No comments: