Monday, November 28, 2011

Pengalaman jual plastic dan botol kosong.

Sempena cuti Maal Hijrah dan xkerja ni,aku pun nk lh berkemas rumah.sebab utama keluarga aku nak datang.Ofcourse nak kemas sikit kan,malu r nanti,so,lepas sarapan aku mulakan dengan kumpul botol botol kosong kat belakang bilik air.kumpul kumpul semua dapat 4 plastic penuh botol kosong dan ader 3 tin susu anmum yang boleh jual.

So,aku mulakan dengan bawak 2 plastic dulu sebab si kecik ni biasa lah,mesti nak ikut ,so kena standby tangan untuk mendukung..turun lift pastu jalan ke kedai besi buruk ,hasilnya dapat Rm 2 untuk 2 beg plastic pertama,and balik umah p amik yang balance lg 3 plastik,penat jugak lah naik turun dan jalan kaki,yang ni dapat lagi Rm3, jadi jumlah jual sampah RM5.

Kesimpulan yang aku blh buat insaf tentang kesusahan si penyelongkar sampah dan untuk diri aku, ia sangat PENAT.Jadi aku pikir tak nak lah p hantar lagi dan ada baiknya aku bagi kat orang yang susah hidupnya dengan duk kutip barang dalam tong sampah untuk dijual demi mengisi perut ,sekurang kurangnya diorang dapat sampah bersih dari aku.

2 comments:

nur.sa said...

or else, duit yg mu dpt hasil jual 'sampah bersih' tu terus sedekahkan kepada sesiapa yg perlu.

:)

SueZ said...

Duit dh beli gula2 eryna huhuhu.
Tak per next time aku bg diorang jual trs.

KL CAT PLAYGROUND

Visit cat with kiddos.. as a mom..and not really a cat lover.. I  tak la rasa excited. Just 2 of mykids so eager to play.. others.. more to ...