.

Korang Klik..saya akan Klik balik..just inform me K

Tuesday, March 8, 2011

Kehidupan

Pagi tadi, masa tunggu husband wat keluar motor, aku ternampak lah pak cik yang kutip sampah ni..mmm terdetik rasa kesian..terpaksa membuat kerja yang bergelumang dengan bauan dan  kotoran yang kita sendiri tak tahan, mana tidak nya..bau..air kotor dan macam2 lagi..yang pasti, kita ni klu lalu ajer dekat tong sampah bandaraya tu..sure la tutup hidung..



Namun pak cik ni, tanpa rasa aper2..gigih cari plastik, kotak dan besi..atau aper2 saja yang boleh dijual..kenapa..ya ..demi sesuap nasi..sungguh kasihan..terdetik kat hati aku..tak der anak ker pak cik ni..anak tak tolong jaga ker ? masa kecik, mak ayah lah yang jaga kita..kerja membanting tulang nak besar kan kita..tapi bila dah besar..mak ayah sepasang tu pun susah nak jaga..mak ayah yg ramai anak tu blh ajer besar kan anak2..tetap gigih cari rezeki..tapi, pada pendapat aku..tak leh nak salahkan anak2 jugak..kalau mak ayah yang tak jaga anak dengan baik..biarkan hidup tanpa arah tuju macam keluarga aku..macamana? sebab tu aku ni walaupun rasa kesian kat pak cik tu, tapi aku pikir tak leh nak salahkan anak2..mungkin masa muda dia tak didik anak dengan cara yang betul..

Bagi aku, rezeki di mana2..ia bergantung pada kita macamana nak cari dan imbangkan rezeki dengan kehidupan..kutip sampah pun satu rezeki , dan ia bukan takdir..bukan takdir pak cik tu kutip sampah bila tua..tapi dia yang tak nak ubah cara hidup..banyak yang boleh kita buat..

Dan yang pasti..didikan masa kecil tu penting untuk anak2 supaya bila besar, dia tahu tanggungjawab dia.

No comments: