.

Korang Klik..saya akan Klik balik..just inform me K

Wednesday, June 15, 2011

Tidur Menonggeng..tanda cacingkah pada anak kecil??!!!!

Sekarang ni, selalu tengok Eryna tidur menonggeng...kalau ikut kata orang, tidur menonggeng bermakna kanak2 itu ada cacing, tapi umur belum 2 tahun sudah ada penyakit cacing ker? confius jugak... apa yang di bimbangkan, kalau betul ada cacing... apabila dia tidur menonggeng, cacing itu akan turun ke mata... takut effect mata plak... mmmm risau aku.. tambah pulak sekarang muntah tetiba... sedang baring tetiba muntah..dah lah tak der bunyi muntah.. semalam muntah sampai tersedak muntah sendiri sebab aku tak sedar dan lambat pusingkan badan dia..

Macamana bentuk cacing tu? cacing yang besar macam waktu aku sekolah dulu ker selepas minum ubat cacing? eeeiii geli bila ingat tengok cacing tu duk tergantung kat bontot aku tak lepas jatuh masa membuang... opss sori sedikit kotor ya.. atau cacing halus/jarum? cacing ni lagi kita tak nampak kan..tapi kalau tengok dalam tahi ayam ada jer yang halus2 tu

cacing ni biasa sebab persekitaran yang kotor atau kanak2 ni main benda kotor..mmm risau jugak sebab eryna ni kalau dah terlepas dari pintu rumah, ntah apa2 yang dipegangnya... tapi ada macam2 jenis cacing ni..

Antara tanda anak cacing :- dan reaksi eryna terhadap tanda ini.
a) sakit perut -- kadang2 ada tunjuk sakit perut
b) muntah --- ada muntah yang tetiba
c) cirit birit ada darah --- tak ader
d) pucat -- ada sikit/kadang2
e)hialng selera makan -- memang
f) susut berat badan -- memang
g) bahagian usus terkeluar (buasir kot nyer) -- tak ader
h) pembesaran terencat -- tak kot cuma keturunan kurus
----sumber infosihat ------

mmm nampak gaya aku kena g cek doktor ni.. risau nya

2 comments:

shopping2u said...

hehehhe..msa kecik dlu suka tido menonggeng,sbb tu kot bnyak cacing =.=

Anonymous said...

ahhahaha....betul kot ek..kalau kita yg hdp zmn sekarang tido tonggeng rs cam biasa kan...hihihi